Galileo Galilei – Jupiter Fatihinin Hayatı ve Buluşları

Galileo Galilei, İtalyan bir fizikçi ve astronomdu. 15 Şubat 1564’te Pisa‘da doğdu. Çığır açan icatları ve keşifleri ona “modern bilimin babası” unvanını kazandırmıştı. Jupiter’in uyduları olan İo, Europa, Ganymede, Callisto” adlı uyduları keşfederek ilk kez Yerküreden başka bir gezegene ait uyduların varlığını göstermiştir. Galileo’nun babası Vincenzo Galilei, tanınmış bir müzisyendi. Vincenzo, oğlunun doktor olması gerektiğine karar verdi.

1581’de Galileo, tıp okumak için Pisa Üniversitesi‘ne gönderildi. Üniversitede bir öğrenciyken Galileo, matematik konusunda bir yeteneği olduğunu keşfetti. Babasını, matematikte öğretmen olması için üniversiteden ayrılmasına izin vermeye ikna edebildi. Daha sonra matematik profesörü oldu.

galileo

1609’da Galileo, uzaktaki nesnelerin daha yakın görünmesini sağlayan bir dürbünlü camın icat edildiğini duydu. Galileo, matematik bilgisini ve teknik becerilerini spyglass’ı geliştirmek ve bir teleskop yapmak için kullandı . Aynı yılın ilerleyen saatlerinde Ay’a teleskopla bakan ve ilk astronomi keşfini yapan ilk kişi oldu. Ay’ın pürüzsüz olmadığını, dağlık ve çekirdeksiz olduğunu buldu – tıpkı Dünya gibi! Daha sonra yeni icat ettiği teleskopunu Jüpiter’in etrafında dönen dört uyduyu keşfetmek, Satürn’ü incelemek, Venüs’ün evrelerini gözlemlemek ve Güneş üzerindeki güneş lekelerini incelemek için kullandı.

Galileo‘nun gözlemleri, Kopernik’in Dünya ve diğer tüm gezegenlerin Güneş etrafında döndüğü teorisine olan inancını güçlendirdi . Galileo’nun zamanındaki çoğu insan, Dünya’nın evrenin merkezi olduğuna ve Güneş ile gezegenlerin onun etrafında döndüğüne inanıyordu. Galileo’nun zamanında çok güçlü ve etkili olan Katolik Kilisesi, jeosentrik veya Dünya merkezli bir evren teorisini güçlü bir şekilde destekledi. Gelilei astronomi çalışmalarına devam etti ve tüm gezegenlerin Güneş etrafında döndüğüne giderek daha fazla ikna oldu. 1632’de, diğer şeylerin yanı sıra, Güneş merkezli Kopernik teorisinin doğru olduğunu belirten bir kitap yayınladı.

Galileo’nun Kiliseye Karşı Savaşı ve Ölümü

Galileo

Galileo, astronomi keşifleri ve güneş merkezli inancı hakkında makaleler yayınlamaya başladıktan sonra veya Güneş merkezli Evren, Engizisyon (Katolik Kilisesi’nin yasal organı) tarafından kendisine yöneltilen suçlamaları yanıtlaması için Roma’ya çağrıldı. 1616’nın başlarında Galileo, Kilise öğretilerine karşı çıkan bir kafir olmakla suçlandı.

Sapkınlık, insanların bazen ölüm cezasına çarptırıldığı bir suçtu. Galileo, sapkınlık suçlamalarından aklandı ancak artık Dünya’nın Güneş’in etrafında hareket ettiğine dair inancını kamuya açıklamaması gerektiği söylendi. Galileo bir kez daha Engizisyona çağrıldı ve bu kez sapkınlıktan suçlu bulundu. Galileo, 1633’te ömür boyu hapis cezasına çarptırıldı. Yaşı ve sağlık durumunun kötü olması nedeniyle hapis cezasını ev hapsinde geçirmesine izin verildi. Galileo 8 Ocak 1642’de öldü.

Galileo Galilei’nin Keşifleri Listesi

Galileo Galilei, en ünlü keşfi Dünya’nın güneş etrafında döndüğü olan İtalyan bir fizikçi ve astronomdu. Galileo, fizik ve hareket alanındaki diğer bazı büyük keşiflerden de sorumluydu. Kilise tarafından çalışmaları nedeniyle bir engizisyonla uğraşmak zorunda kaldı. Galileo, evrenin bilinen yasalarını yeniden tanımlayan paradigma değiştiren keşifler yaparak yoluna devam etti.

Galileo Galilei

Vaov!

Galileo, yaklaşık dört yüz yıl önce Jüpiter’in dört uydusunu keşfetti.

Dünyanın Yörüngesi

Teleskobun Hollanda’da icat edilmesinden kısa bir süre sonra Galileo, kendisininkini geçici gözlük camlarından şekillendirdi. Sonunda Venüs gezegeninin güneş evrelerini izlemek için kullandığı giderek daha güçlü teleskopların nasıl yapıldığını öğrendi. Galileo, Venüs’ün aya benzer evrelerden geçtiğini fark etti. Daha önce varsayıldığı gibi güneşin güneş sisteminin merkezi noktası olması gerektiği sonucuna vardı.

Sarkaç Prensibi

Galileo sadece 20 yaşındayken büyük bir katedraldeydi. Tepesinde sallanan bir lambanın, bir salıncağın mesafesi gittikçe kısalsa bile, her salınım için tam olarak aynı süreyi aldığını fark etti. Sarkacın bu prensibi Galileo’yu ünlü yaptı ve sonunda saatleri düzenlemek için kullanıldı. Yasa, bir sarkacın bir salınımı bitirmek için her zaman aynı miktarda zaman alacağını belirtir. Bunun nedeni sarkaçta her zaman aynı miktarda kinetik enerji vardır. Sadece bir yönden diğerine aktarılır.

Düşen Cisimler Yasası

Bu yasa, aerodinamik ve hava koşullarındaki nispeten küçük farklılıkları hesaba katarken tüm nesnelerin eşit oranda düşeceğini belirtir. Galileo, bu teoriyi Pisa Kulesi‘nin tepesine tırmanarak ve çeşitli ağırlıktaki eşyaları yandan düşürerek gösterdi. Tüm eşyalar aynı anda yere çarptı. Aristoteles’in kurduğu geleneksel bilgeliğin aksine, ağır bir nesnenin düşme hızının ağırlığıyla orantılı olmadığı bulundu.

Astrolojik Keşifler

Galileo, bugün insanların basitçe “sağduyu” olarak kabul ettiği birkaç astronomik keşif yaptı. Ay yüzeyinin, insanların düşündüğü gibi pürüzsüz olmaktan çok pürüzlü ve düzensiz olduğunu keşfetti. Hemen ardından 1610’da Jüpiter’in etrafında dönen dört uyduyu keşfetti. Bunların her ikisinden de daha önemli olanı, o zamanlar bilim camiasına şok edici bir sürpriz olarak gelen, gözle görülebilecek olandan çok daha fazla yıldızın var olduğunu bulmasıydı.

Doğal Hukukun Matematiksel Paradigması

Yüzyıllar boyunca, o zamanlar fizik ve astronomi gibi alanları kapsayan doğa felsefesi, nitel bir bakış açısıyla tartışıldı ve teorileştirildi. Galileo sadece evrenin belirli yasalarını keşfetmekle kalmadı, niteliksel bakış açısını yeniden şekillendirdi ve matematiği bilimsel keşif dili olarak kurdu. Bilimsel yönteme öncülük etti ve modern deney pratiğini ve doğa kanunlarını hesapladı. Bunu yapması, Platon ve Aristo gibi Yunan filozoflarının kanunlarının birçoğunun yanlış olduğunun açığa çıkmasına yol açtı.

Işık Hızı Testi

Antik Yunanistan’dan beri bilim adamları ışığın hızını ölçmeye çalıştılar. Hızını ölçmenin hiçbir yolu olmayan bu kadim akademisyenler, ışık hızının pratikte sınırsız olduğuna inanıyorlardı. 17. yüzyılın başlarında Galileo, asistanına ışığın görünüşü ve uzaklardan kaybolduğunu bildirirken belirli zamanlarda fenerleri örtmesini ve ortaya çıkarmasını söyleyerek bunu ölçmek için en eski deneylerden birini gerçekleştirdi. Işığın ölçülemeyecek kadar hızlı olduğu sonucuna varmış olsa da, deneyi gelecekteki deneylerin yolunu açacak ve bu da sonunda inanılmaz hızı keşfetmeyle sonuçlanacaktı.

Geometrik ve Askeri Pusula

1598’de Galileo, kârları minimum düzeyde olsa da, kendi tasarımı olan geometrik ve askeri bir pusulayı satmaya başladı. Aralarında üçüncü, kavisli bir cetvel bulunan dik açılarla tutturulmuş iki yöneticiden oluşan Galileo’nun pusulası – sektör olarak bilinir – birden fazla işleve sahipti. Ordudaki askerler, bir topun namlusunun yüksekliğini ölçmek için kullanırken, tüccarlar döviz kurlarını hesaplamak için kullandı.

Galileo Galilei içeriğinin sonuna geldik. Daha fazla benzer içerik için ilgili kategoriye gidebilirsiniz.